Danske Spil i problemer: Leverer gode spilletilbud på ludomaner

ludomani

Danske Spil i problemer: Leverer gode spilletilbud på ludomaner

Én af de meget fremtrædende kerneværdier hos Danske Spil er ‘ansvarlighed’. På trods af dette, så er Danske Spil dog blevet fanget i, at sende “gode” tilbud til ludomaner, der har valgt at lade sig registrere i Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere (Rofus). Det er noget, de har gjort via e-mails, der ofte sendes ud til mellem 50.000 og 100.000 kunder ad gangen. Det sker på trods af, at mange af disse spillere har tilmeldt sig Spillemyndighedens nye ordning ”nej tak til spillereklamer”.

Det er en ordning, der er lavet med henblik på, at udbyderne ikke skal lokke spillerne til at spille. Det er dog en ordning, der er frivillig for spilleselskaberne. Der er 5 ud af 38 spilleselskaber på det danske marked, der har valgt at tilmelde sig til denne ordning. Det statsejede Danske Spil er dog ikke ét af de fem, der har tilmeldt sig. Det er også noget, der betyder, at det ikke er muligt for dem at se hvem, der er ludomaner blandt de personer, der modtager de nyhedsmails, de sender ud.

Henrik Brandt, der er souschef for Center for Ludomani er meget forbavset over, at et spilfirma, der er meget prominent og kan bryste sig af, at være landets største, og tilmed er ejet af os alle sammen, ikke har valgt gå forrest med at få indført en sådan ordning. Det bør naturligvis også nærmest være en selvfølge, at et statsejet selskab går forrest, når det kommer til et tiltag som dette. Det er dog ikke sket – og det er bestemt ikke alle, der er lige tilfredse med, at Danske Spil har valgt dette.

Venstre og Dansk Folkeparti: Det er ikke godt nok

Som der også tidligere er givet udtryk for, så er det langt fra alle, der er tilfredse med, at Danske Spil ikke har gjort noget ud af, at melde sig ind i denne ordning og øre noget ud af den. Det er blandt andet noget, som både Dansk Folkeparti og Venstre har givet udtryk for. De mener derfor også, at det helt klart er noget som Danske Spils bestyrelse bør tage affære på. Det er nemlig ikke noget, de har gjort hidtil, selvom der faktisk er tale om et selskab, der både ejes og drives af staten.

Det er blandt andet noget, som Jacob Jensen, der er finansordfører for Venstre, har valgt at give sit besyv med på: “Man har et ansvar som offentlig udbyder af spil. Man har et ansvar for, at ma ikke er med til at underløbe folk, der er i behandling for ludomani. Det er simpelthen ikke godt nok“. Det er en udtalelse, der bakkes op om fra flere andre medlemmer af både Dansk Folkeparti og Venstre, der naturligvis ønsker at ligge pres på Danske Spil og deres bestyrelse.

Christian er ludoman – og modtager af Danske Spils nyhedsmails

Der er mange, der er blevet berørt af de nyhedsmails, de har modtaget fra Danske Spil, på trods af, at de faktisk har vedkendt, at de er ludomaner og tilmed har valgt at melde sig ind i Rofus, og samtidig også har skrevet sig op til “nej tak til spillereklamer”, der er den førnævnte ordning, der er lavet af Spillemyndigheden. Én af disse personer er danske Christian, der er 29 år gammel, som har modtaget intet mindre end 17 tilbud i løbet af 22 dage, på trods af hans Rofus-registrering.

Derfor er det også kun ganske naturligt, at det er noget, der er mange, der presser på for, at det er noget Danske Spil vælger at gøre noget ved. Danske Spil har dog en forklaring på dette, da de har valgt at give teknologien skylden. Det er blandt andet derfor, at Stine Hove Marsling, der er CRD-direktør i Danske Spil udtaler det følgende: “IT-mæssigt fungerer det nye system ikke for os. Vi er selvfølgelig meget frustrerede og irriterede over, at det ikke er muligt for os at koble os på det, når Spillemyndigheden endelig kommer med et system”.

Der skal dog ikke være nogen tvivl om, at piben har en helt anden lyd hos Spillemyndigheden. De kan nemlig ikke genkende noget med, at der skulle være nogle IT-mæssige problemer med deres nye ordning. Samtidig har de også gjort det klart, at de ikke tidligere her hørt noget fra Danske Spil om, at de skulle have problemer med den nye ordning. På mange punkter er det derfor også blot noget, der virker som en undskyldning og et forsøg på, at kunne snyde sig udenom denne kritik.

I denne forbindelse har Birgitte Sand, der i dag er direktør i Spillemyndigheden udtalt følgende til Jyllands-Posten: “Vi er af den opfattelse, at vi har udviklet en god løsning. Vi er selvfølgelig til hver en tid klar på at se forbedringer, hvis vi får meldinger om, at vores løsninger, ikke fungerer efter formålet. Der er altid udfordringer forbundet med at lave tekniske løsninger, der passer til alle de forskellige spiludbydere, da de alle har forskellige systemer. Vi er dog ikke blevet præsenteret for, at der skulle være nogle store forhindringer”.

Hos Center for Ludomani er de også meget forbavsede over, at Danske Spil, der – som der er nævnt et par gange – altså er statsejet selskab, ikke har valgt at tilmelde sig til den nye ordning og integreret den med deres IT-systemer. Henrik Brandt, der er souschef ved Center for Ludomani har udtalt følgende til Jyllands-Posten: “Der er tale om et firma med en milliardomsætning, der rent teknisk er toptunet i forhold til at lancere det ene spil efter det andet. Men i netop dette tilfælde kan de ikke få en IT-løsning til at passe. Hvis ikke spilleselskaberne snart får tilmeldt sig, mener vi, at der bør handle politisk”.

Der er kommet meget pres på Danske Spil og kan derfor også være, at det er dét, der kommer til at gøre udfaldet. Dog bør det igen understreges, at det er en frivillig ordning, hvorfor det derfor heller ikke er noget, de er forpligtet til at skulle tilmelde sig, hvilket også gør sig gældende for udenlandske kasinoer såsom LeoVegas.